Levaklokt.se

Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare Therése Strange

Pizza LCHF/lågkolhydrat/glutenfri

Lämna en kommentar

pizza-1518846_1280

Pizza är något som man ofta får välja bort när man äter naturligt glutenfritt, ännu mer när man äter lågkolhydrat/LCHF/hälsosamt… Genom åren så har vi provat åtskilliga degar med blandade resultat 😉

Men nu har vi hittat en favorit som absolut kommer att lagas igen! Anna Hallén och Åse Falkman Fredrikson har receptet i sin senaste kokbok LCHF 2.0 Fisk och grönt. Då flera har frågat mig efter receptet sedan jag la upp det på instagram och facebook i fredags. Så här kommer receptet:

Pizzadeg (valfri fyllning) 4 port

4 ägg

1,5 msk fiberhusk

2 tsk bakpulver

3 msk mandelmjöl

5 dl riven ost

100 g naturell färskost

Sätt ugnen på 220 grader. Vispa äggen fluffiga i ca 5 min. Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt färskosten och de torra ingredienserna till äggsmeten.

Bred ut smeten på bakplåtspapper/smord plåt och låt svälla i ca 10 min.Förgrädda botten i 5 min. Ta sedan ut plåten och lägg på fyllningen. Grädda igen i ca 10 min.

Enkelt och supergott! Förstår inte hur det kunde bli så ”brödlikt” 😉

Författare: Levaklokt.se

Tjej mitt i livet som vill leva klokt, inspirera och njuta av allt som livet ger. Naturligt, arteget och glutenfritt för en bättre hälsa. Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare utbildad hos Anna Hallén våren 2016

Lämna en kommentar